Ketoosi ja LCHF Ruokavalio

Kirjoitettu 15.6.2021 | Kirjoittaja Väinö Hinkkanen
Terveys Keto
Vihreät omenat

Omena ja terveys eivät välttämättä kulje nykypäivänä enään käsi kädessä. Omena on makea hedelmä, joka sisältää runsaasti sokeria (erityisesti fruktoosia). Tästä syytä voidaan väitellä, onko omena oikeasti terveellinen.

Ensinnäkin, Omenan sisältämä hedelmäsokeri (fruktoosi) metabolisoituu maksassa, eikä esimerkiksi lihakset pysty hyödyntämään sitä energiana. Sen lisäksi se nostaa helposti myös verensokeria.

Voidaan siis väittää, että omena saattaa olla yksi ylipainon syistä.

Muinaiset luolamiehet eivät syöneet omina, vaan heidän ruokavalionsa oli ns. LCHF

Seuraavaksi aion kertoa hieman LCHF ruokavaliosta ja antaa parhaat vinkit, joiden avulla sinäkin saavat tämän mahtavan “ketoosi” -tilan

Mikä on LCHF ja miten se toimii?

Mikä on LCHG ruokavalio? Se on runsasrasvainen, kohtalaisen proteiinipitoinen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio, joka pakottaa kehosi käyttämään rasvaa pääasiallisena energialähteenään.

LCHF- tai "ketogeeninen" ateriasuunnitelma sisältää elintarvikkeita, kuten lihaa (sekä punaista lihaa, kuten naudanlihaa, jossa on enemmän tyydyttyneitä rasvoja mutta myös ravintorasvahappoja), siipikarjaa, kalaöljyjä suuria määriä samalla kun vähennetään tärkkelyspitoisia vihanneksia, kuten perunoita.

Ajatuksena on, että kun hiilihydraatteja vähennetään 60 prosentista 20 prosenttiin, syntyy ketoosiksi kutsuttu vaikutus, jossa veden kulutuksen lisääminen auttaa huuhtelemaan glykogeeniesiintymät pois, mikä aiheuttaa painonpudotusta ja mahdollistaa paremman insuliiniresistenssin hallinnan, mikä vähentää muun muassa diabetesriskiä ajan mittaan!

Onko ketogeeninen ruokavalio turvallinen sinulle ja perheellesi?

Ketogeeninen ruokavalio on ollut käytössä 1920-luvulta lähtien. Se voi olla vaarallinen diabetesta tai munuaissairauksia sairastaville henkilöille, joiden on rajoitettava proteiinin saantia, sillä siinä hiilihydraattien kulutus vähennetään alle 50 grammaan päivässä ja samalla lisätään ruokavalion rasvoja jopa 100 %.

Ketogeeniset ruokavaliot ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan, koska ne ovat tehokkaita epilepsiapotilaiden kohtausten hallinnassa, kun niitä ei voida sivuvaikutusten vuoksi muuten hallita lääkkeillä.

Reseptit, joita voi kokeilla ketodieetillä

Ketoreseptejä on tunnetusti vaikea löytää, varsinkin kun ruokavaliossa ei ole paljon tilaa hiilihydraateille ja sokerille.

Keto-ystävällisiin ruokia, joihin palaat kuitenkin kerta toisensa jälkeen löytyy osoitteesta: https://www.purewow.com/food/ketogenic-dinner-recipes

Vältä nämä yleiset keto virheet!

"Olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla viimeiset kaksi kuukautta, enkä ole vieläkään laihtunut yhtään."

Virheistä puheen ollen, tiesitkö, että on joitakin yleisiä virheitä, joita ihmiset tekevät aloittaessaan? Hyvä uutinen on, että me voimme auttaa. Tässä kerrotaan, mitä EI kannata tehdä, jos haluat, että rasvanpoltto edistyy sujuvasti:

Seuraavaksi esittelen joitakin yleisiä ketogeenisen ruokavalion virheitä, jotka voidaan helposti välttää. Yksi tärkeimmistä asioista on muistaa, että hiilihydraatteja ei saa korvata proteiinilla tai rasvalla, sillä se hidastaa laihtumista ja saa sinut tuntemaan olosi väsyneeksi, vetämättömäksi, huimaksi, ärtyneeksi, onnettomaksi ja mielialan vaihteluita voi esiintyä.

On myös hyvä idea olla karsimatta kokonaisia ruokaryhmiä, kuten hiilihydraatteja, ateriakokonaisuudestasi, sillä se voi johtaa muun muassa ravitsemuksellisiin puutteisiin, kuten B12-vitamiinin puutteeseen (joka aiheuttaisi anemiaa). Lopuksi on tärkeää, että ketodieettiä noudattavien, joilla on sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, mukaan lukien sydänongelmat, tulisi keskustella lääkärinsä kanssa ennen aloittamista, koska vaikka monet ihmiset kokevat merkittäviä parannuksia verenpainetasoissa, toiset näkevät suurempia piikkejä hiilihydraattien nauttimisen jälkeen.

Ketoosi ja alkoholi, sopiiko ne yhteen?

Tuoreessa tutkimuksessa tutkittiin mahdollisuutta, että alkoholi voidaan muuntaa ketoneiksi. Tutkijat havaitsivat, että etanoli (alkoholi) on mahdollista muuntaa asetoniksi ja muiksi ketoneiksi kutsutuiksi yhdisteiksi maksasoluissa olevan CYP2E1-entsyymin avulla. Lyhyesti sanottuna elimistösi saattaa sittenkin hyödyntää juomasi ylimääräiset hiilihydraatit energiaksi!

Yhteenveto ketoruokavaliosta

Keto on ruokavalio, jossa keskitytään hiilihydraattien saannin minimoimiseen ja korostetaan runsasrasvaisten ruokien syömistä. Se suunniteltiin alun perin epilepsiaa tai diabetesta sairastaville, mutta siitä on tullut viime vuosina suosittu tehokas laihdutuskeino. Ketoosin saavuttamiseksi - joka on aineenvaihduntatila, jossa solut siirtyvät glukoosin (hiilihydraattien) polttamisesta rasvan polttamiseen energiantuotantoa varten - on syötävä alle 20 grammaa päivässä ja pysyttävä alle 50 g nettohiilihydraatteja päivässä, jolloin hiilihydraattirikkaita lähteitä, kuten leipiä ja viljoja, rajoitetaan ensisijaisesti vain vihreisiin lehtivihanneksiin, kuten lehtikaaliin ja pinaattiin, sen sijaan.

Monet ihmiset eivät vielä tiedä tästä ruokatrendistä, koska se on melko uusi; olen kuitenkin varma, että tulemme kuulemaan siitä lisää


Mikko avatar
Mikko
Kiitos, tämä infopläyäs ketoosista oli mahtava!
Haku